Netværksprojekt sætter fart på udviklingen af Ny Nordisk Øl

Inden for de seneste år er interessen for at udforske og udnytte potentialet i egne lokale råmaterialer eksploderet. Det Nye Nordiske Køkken har vundet global berømmelse som gastronomisk tradition, og det har blandt andet motiveret danske bryggerier til at ride med på bølgen. For at sætte yderligere skub i udviklingen er et bredt udvalg af interessenter inden for bryggekunst gået sammen i netværksprojektet Ny Nordisk Øl

Initiativtagerne bag Det Nye Nordiske Køkken har forstået, at autenticitet er blevet en afgørende faktor i forbrugernes bevidsthed. Konceptet har givet anledning til en verdensomspændende opmærksomhed på nordisk mad og råvarer og åbnet for attraktive markedssegmenter for producenterne. Også inden for bryggekunst.

– Nordisk øl kan blive større som maddrik end vin. Noterne fra malten og gæren matcher smagen fra stegning og ristning bedre end vin, siger kokken Claus Meyer, som var en af initiativtagerne til det køkkenmanifest, der senere blev til den succesfulde fortælling om Nyt Nordiske Køkken.

Nu vil bryggerne gøre kokkene kunststykket efter og lave en ”Noma”, der blevet verdenskendt for at forvandle nordiske råvarer til unikke gourmetoplevelser.

Ny Nordisk Øl er et initiativ taget af brygmester Anders Kissmeyer, Kissmeyer Beer & Brewing, kommunikationskonsulent Christian Andersen og Per Kølster, Kølster Malt og Øl. Siden er Troels Prahl, White Labs Copenhagen, og Bodil Pallesen, AgroTech føjet til initiativgruppen.

– Før i tiden kunne danske bryggerier specialisere sig i udenlandske stilarter med stor eksportsucces. Nu skyder specialbryggerierne frem på stribe, og over alt i den vestlige verden identificerer bryggerierne sig med hver deres geografiske særpræg og egne unikke råvarer. Derfor er der nu både et behov for og et enormt potentiale i at kunne tilbyde den øl i verdensklasse, der udtrykker netop vores nordiske identitet, siger Anders Kissmeyer fra Kissmeyer Beer & Brewing.

Ved at etablere en dialog mellem interessenterne, kan de forskellige aktører udveksle synspunkter, feedback og erfaringer i et tæt samarbejde. Netværket forventes på den måde at identificere udviklingsudfordringer med henblik på at kommercialisere nye øltyper.

Fakta

Projekttitel: Ny Nordisk Øl – Netværksprojekt

Projektdeltagere: Kissmeyer Beer & Brewing (KissMe Holding ApS), Ikast Mikrobryggeri, Viborg Bryghus ApS, Fanø Bryghus ApS, Kølster – Malt og Øl ApS, Grauballe Bryghus ApS, Nordic Food Lab ApS, Naturfrisk A/S, Søren Bandt Wiuff, Christian Andersen, Indslev Bryggeri A/S, Ebeltoft Gårdbryggeri, Natur-Drogeriet A/S, Aktieselskabet Thisted Bryghus A/S, Indslev Bryggeri A/S og Nordic Food Lab. Projektperiode: 01.06.2014 – 31.05.2016

  • Ny Nordisk Øl fik i 2014 Årets Ølpris af Danske Ølentusiaster.
  • Ny Nordisk Øl modtog i 2014 støtte fra Grønt Udviklings- og Demonstrations Program til at afholde to konferencer, to workshops og to netværksmøder om Ny Nordisk Øl. ”

Artikler om ny nordisk øl på Ølakademiet:

  • Smagen af dansk gær 14.04.15
  • Carlsbergs særlige ’gær-kultur’ 14.04.15
  • Nye øl uden humle fra Thisted 13.04.15
  • Norden ruster sig til ny ølrevolution  15.01.15
  • Danske bryggere eksperimenterer med øl uden humle  14.01.15
  • Mikromalterier kan være med til at skabe tættere kontakt mellem bonde, byg og brygger – 14.01.15
  • EU’s fødevareliste blokerer for hø-øl – 21.11.14
  • Herslev Bryghus brygger med egen øko-malt – 25.09.14
  • Fynsk gærjagt i ny fase – 27.06.14
  • Xperimentet – 17.01.14
  • Biolog og mikrobrygger jagter gær på bondegård – 16.01.14
  • Nordisk øl skal smage af Nordens natur – 27.05.13

Se også gruppen Ny Nordisk Øl på Facebook

Øvrige artikler

Nye nordiske specialøl er et klogt træk
Læs artiklen på FødevareWatch, hvor kommunikationsdirektør Bo Øksnebjerg vurderer Ny Nordisk Øl. Gratis log-in i 30 dage.

http://fodevarewatch.dk/secu…/Drikkevarer/article7230832.ece