Danmarks første CO2-neutral

Med den nye øl, Globe Ale, giver Nørrebro Bryghus kunderne mulighed for at tage et medansvar for klimaet i deres handlinger – også i en så forholdsvis lille, men dog fornøjelig handling, som at drikke en øl.

CO-neutral og økologisk
Globe Ale er en økologisk, klar, lys, let og frugtig ale på 4,8 % alkohol, som passer flot til det lettere køkken.
Ikke nok med at øllet er CO2-neutralt – det er også 100 % økologisk. Desværre kan man i Danmark ikke købe økologisk malt eller humle i små mængder, som mikrobryggerne bruger, derfor er malten og humlen hentet i Tyskland.

Kunder med miljøfokus
”Vi er overbeviste om, at der er et marked for økologisk og CO2-neutral øl. 70 pct. af danskerne vil gerne reducere deres CO2-udledning. Vi har derfor valgt at lancere den CO2-neutrale øl Globe Ale for dels at markere vores egne tiltag på klimaområdet, men også for at give forbrugerne mulighed for et aktivt og ansvarligt valg – også i deres valg af øl”, siger administrerende direktør Hans Henrik Gram.

Nyskabende med omtanke
Nørrebro Bryghus, der både består af bryggerirestauranten og bryggeriet i Baldersbrønde, blev med virkning fra 1. marts 2009 CO2-neutral på sit samlede energiforbrug af el, fjernvarme og gas.

”Vi vil gerne bidrage til klimaforbedringerne og samtidig gerne inspirere andre til at tænke over deres valg”, siger bryggeridirektør Anders Kissmeyer. ”Vi sætter en ære i at være nyskabende, og vi er derfor rigtig stolte over både at kunne tilbyde vore gæster og kunder det bedste i øl-gastronomi og specialøl og med dette initiativ samtidig, som de første i Danmark, at kunne tilbyde dem at nyde herlighederne med omtanke for klimaet!”
Trendforskeren Henrik Byager var også inviteret til lanceringen.

”Nu er det som om finanskrise og miljøbevidsthed mødes. Det er et super spændende initiativ og jeg er spændt på, om man kan få folk til at tænke øl og miljø i samme sætning”, siger han om initiativet.

Godt for forretningen
”Vi er overbeviste om, at det også er godt for vores forretning at udvise social ansvarlighed – herunder at tænke på klimaet. I dag er det en helt nødvendig del også af restauranters og bryggeriers strategi, at man tænker klima- og miljøspørgsmål ind i den daglige drift”, siger administrerende direktør Hans Henrik Gram.

I forbindelse med den klimavenlige omlægning har Nørrebro Bryghus indgået samarbejde med Klima- og Energiministeriets 1 ton mindre-kampagne, med Elsparefonden og det nye klimavenlige energiselskab, Modstrøm.
Læs mere ved Nørrebro Bryghus


Læs flere artikler