Danmarks-kendt på special-øl

De kan noget helt særligt på øl i Kvickly Allerød. Og det er blevet kendt viden om – lokalt, i Nordsjælland og København men også i resten af landet – og i udlandet.

I fjor dukkede en svensker op i Kvickly Allerød med 6.000 kroner, som han forklarede, at han ville købe øl for. Han samlede på øl og etiketter, og da han havde gået hele afdelingen igennem, var tre kundevogne fyldt op.

Øl-sortimentet i Kvickly Allerød omfatter 400-500 varianter. Det skifter jævnligt. Fx var der hele 170 juleøl på hylderne i november og december sidste år.

– Det var nok Danmarks største udvalg af juleøl i en enkelt butik, siger Bo Christensen, salgsleder i tørvareafdelingen i Kvickly Allerød.

Budskabet om de mange juleøl blev lagt ud på varehusets facebook side om specialøl. Siden har 700 »venner«, og dagen efter var der mange ølkunder i afdelingen – også langvejs fra. En enkelt kunde købte rigtigt stort ind og fyldte to indkøbsvogne.

Øl-eventyr

Kvickly Allerød har opbygget sit ry på specialøl i løbet af de sidste fire år. Eventyret begyndte som lidt af en tilfældighed. Kvickly havde indkøbt nogle partier øl fra et lokalt mikrobryggeri, og salget af dem gik fint. Det viste sig, at der var et potentiale hos områdets mange købedygtige kunder, som Kvickly bl.a. sælger meget vin til.

– Vi spurgte os selv, om det samme ikke kunne lade sig gøre, når det drejer sig om specialøl, forklarer Bo Christensen.

Det kunne det. Men salget kommer ikke af sig selv. Det kræver meget arbejde. Bo Christensen havde ikke en særlig interesse for øl på forhånd, men den er kommet hen ad vejen. Han skaffer sig viden om øl, og om hvad der rører sig i branchen bl.a. via sit medlemskab af Danske Ølentusiaster.

Han bruger også en del tid på kontakt til nuværende og potentielle nye leverandører, på opdatering af facebook siden og ikke mindst på at snakke med kunder. For det er med øl som med vin. Mange kunder går meget op i, hvordan øllen er brygget, hvordan den dufter og smager, og hvilke madretter den passer godt til. Dét kræver vejledning.

Smagninger

Desuden holder Kvickly Allerød op til fire ølsmagninger om året. De foregår hjemme i varehusets mødelokale, der kan tage op til 120 deltagere, men som følge af meget stor interesse måtte smagningen af juleøl flyttes ud til Center Hallen i Allerød.

Der var 400 deltagere i 2013, og sidste år nåede tallet 450. Hallen er allerede booket til de tilsvarende arrangementer i år og næste år.

Et af formålene med smagningen i november var en kåring af Danmarks bedste juleøl. Ølentusiasterne kunne smage på 76 varianter. Godt 20 bryggerier havde stande på messen.

Ung vinder

Vinder af smagningen blev Santas Nightmare fra Nordic Brewing Co. brygget hos Ørbæk Bryghus. Bag den står 31-årige Tobias Kiil Pedersen, som vandt Danmarksmesterskabet i håndbryg for amatører i 2013.

Santas Nightmare er en mørk fyldig belgisk ale på 7,6 pct. alkohol. Kvickly Allerød havde købt stort ind, men partiet på de 600 flasker – der kostede 55 kr. for 75 cl – blev udsolgt hurtigt, efter at den var kåret som vinder.

Tobias Kiil Pedersen løb også med andenpladsen. Det skete med Dark Christmas – en tyskinspireret juleøl på 7,6 pct. alkohol. De 360 flasker af denne variant – 40 kr. for en halv liter – blev også hurtigt solgt.

Som i de forrige år havde Kvickly sin egen juleøl lavet af Bryggeriet Skands i Brøndby. Den opnåede en 6. plads i smagningen, og Kvickly solgte et par tusinde flasker af den.

Flere kvinder

– Mænd er i overtal på ølsmagninger, men der kommer flere og flere kvinder, vurderer Bo Christensen og tilføjer: – Mange kvinder kan ikke lide den bitre ølsmag, så derfor begynder de typisk med at nyde hvedeøl.

En anden mulighed er at vælge en cider-variat. Kvickly Allerød har som en af foreløbig få danske butikker engelsk cider på hylderne: –  Vi kan se, at cider- segmentet vokser, og flere og flere bryggerier tager cider ind i deres sortiment.

Kilde: Butikslederen, 5. februar 2015.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

 

 

 

 

 

Kvickly Allerød har opbygget sit ry på special-øl i løbet af få år. Sortimentet omfatter 400-500 varianter. Salgsleder Bo Christensen havde ikke interesse for øl på forhånd, men den er kommet hen ad vejen. 

Den årlige smajulemesse lowgning af juleøl er vokset ud af rammerne i Kvickly, så arrangementet har i de seneste år været henlagt til Center Hallen i Allerød. Billedet er taget på sidste års smagning, som havde hele 450 deltagere. Center Hallen er allerede booket til smagning af bl.a. juleøl i 2015 og 2016.


Læs flere artikler