Øllets talskvinde

Det er Øllets Dag på Viseværtshuset i Skagen og Anne Lise Knørr foreslår, at vi skal smage på en Limfjordsporter. Hun lægger sin håndtaske på det solide træbord i det hyggelige lokale, mens hun skænker øllet op i to glas.

– Den er i top tre blandt mine favoritøl, siger hun og sender næsten blikket demonstrativ ned mod håndtasken, som er broderet med etiketter fra den ikoniske porter brygget på Thisted Bryghus.

Siden 2013 har hun været formand for Danske Ølentusiaster, der blev stiftet i 1998 på værtshuset Carlsens Kvarter i Odense med det formål at samle forbrugerne om flere og bedre øloplevelser.

Med godt 10.000 medlemmer på sit højeste har Danske Ølentusiaster med lokalforeninger, regionsbestyrelser og en landsbestyrelse formået at sætte en forbrugerpolitisk dagsorden og samtidig været uundværlige ambassadører for de mange små danske bryggerier, som udgjorde rygraden i den danske ølrevolution op gennem 00’erne.

Konkurrence kræver synlighed

Lokalafdelingen i Skagen med bankrådgiver Christian Bruun som formand har samlet en halv snes af sine 70 medlemmer til øl og smørrebrød på Viseværtshuset. Det er opvarmningen til tre timers rockmusik og hygge i den nye ”biergarten” på Skagen Bryghus.

Anne Lise Knørr håber, at den nye lokalafdeling kan være med til at styrke Danske Ølentusiasters synlighed overfor såvel eksisterende som potentielle nye medlemmer:

– De mange lokaleafdelinger har traditionelt været gode til at skabe indhold for medlemmerne i form af smagninger og øl rejser. Men her bliver vi udfordret af mange nye konkurrenter. Både smagninger og beskrivelser af nye øl ligger kun et par klik væk på computeren.

Derfor er det Anne Lise Knørrs ambition, at foreningen skal blive bedre til at ramme en bredere målgruppe med mere åbne arrangementer, gerne i samarbejde med andre aktører, som det fx er tilfældet på Køge Øldag. Her er besøgstallet fordoblet på ganske få år.

– Sammen med vores medlemsblad ØLentusiasteN er Ølfestivalen vores stærkeste varemærker og vindue overfor omverdenen. Bladet får topkarakter af vores medlemmer for viden og inspiration, siger Anne Lise Knørr og tilføjer:

– Når ØLfestivaleN næste år flytter fra Tap1 i Carlsberg Byen til Lokomotivværkstedet giver det mulighed for at styrke vores profil, siger Anne Lise Knørr, som afslører, at festivalledelsen drøfter muligheden for at arbejde med temaer som øl og mad eller kvinder og øl.

Styrker forbrugerpolitikken

Siden de første entusiaster rejste til Belgien og hjembragte trofæer i form af flasker fra små, familie, kloster og Trappistbryggerier har Danmark udviklet sig at være blandt de førende øl nationer med et betydeligt udvalg af øl indenfor stort set alle typer.

– Vi vil gerne medvirke til, at såvel den almindelige forbruger som kokke og tjenere lærer, at øl er den naturlige følgesvend til maden. Derfor vil vi også arbejde for, at øl bliver sidestillet med vin i kokke- og tjeneruddannelserne. Øllet skal tilbage som Danmarks nationaldrik, siger Anne Lise Knørr.

På den forbrugerpolitiske front vil landsbestyrelsen fortsat rette søgelyset mod returpant, produktionsdato, oprindelsesmærkning og arbejde for bedre ølkort på restauranter og være med til at stimulere udviklingen af ny nordisk øl.

– Det er heldigvis blevet nemmere at købe gode kvalitetsøl. Og så er det oven i købet billigere at dele en god øl end at åbne en god flaske vin, siger Anne Lise Knørr, som efter 24 år på Bornholm flyttede til Aalborg, da hun for 10 år siden forelskede sig i en kommende håndbrygger.

Og det var på Øllets Dag i Aalborg, at Steen og Anne Lise Knørr siden meldte sig ind i Danske Ølentusiaster, hvor fruen hurtigt blev en del af forbrugerdemokratiet, mens herren gik i gang med håndbrygget.

– Efter mine mange år på Bornholm er Choko Stout fra Svaneke Bryggeri også en af mine favoritter. Det er en fremragende dessertøl.  Og når jeg virkelig skal forkæle mig selv, så tøver jeg ikke med at åbne en belgisk Rodenbach Vintage. Den forener på fornem vis det syrlige med en sødlig frugt smag.

FormandeOLYMPUS DIGITAL CAMERAn for Danske Ølentusiaster, Anne Lise Knørr, har søsat en udviklingsplan for 2014 – 2016 med hovedpunkterne: Organisation, Politik, Kommunikation og Øllets status: – Under overskriften ”En attraktiv og synlig forening” vil vi både sætte fokus på flere medlemsfordele, forbedret kommunikation og spændende aktiviteter. 


Læs flere artikler