Ølsmagning gennem digital pipeline fra Skagen til Hellerup

Almindelig travlhed ved kedlerne forhindrer dog bryggeren i at tage til Hellerup, hvor Microsofts danske hovedkontor ligger. Og da der ikke står uge 29 i kalenderen, er der lige så langt for københavnerne til Skagen, som bryggeren har den anden vej. Hvad gør man så?

Mandag den 3. november 2014 kl. 19 etablerer Microsoft en digital pipeline fra hovedkvarteret i Hellerup til Skagen Bryghus. En videokonference forbinder bryggeren med VIP-gæsterne, som skal smage det skawske bryg og høre  om, hvordan det er blevet til. Dialogen med bryggeren sker over videokonferencen. De eneste sanseindtryk, der kommer til at mangle, er duften og varmen fra gærings- og brygprocesserne i bryggeriets hal.

Brygger for Skagen Bryghus, Morten Pedersen, forklarer: –  Duften og varmen må de komme herop og få i uge 29, der jo er kendt som Hellerup ugen. Det væsentlige er trods alt øllet som slutprodukt og dialogen med dets ophavsmand. Vi vil gerne kunne behandle alle kunder lige og hvis kunderne er forhindrede i at besøge os, løser vi også det. Øllet har vi skånsomt transporteret til Hellerup i forvejen. Vi har ikke prøvet digital ølsmagning før, men jeg synes det er en sjov idé.

For Microsoft er den digitale pipeline mere end en sjov idé. Deres VIP-gæster er skolefolk, som er spydspidser inden for brug af it i undervisningen. De er samlet for at videndele og drøfte, hvordan it på det pædagogiske plan kan hjælpe lærerne med at løfte de nye undervisningsopgaver i skolereformen.

Salgschef for uddannelsesområdet, Julich Wiberg, siger: –  Moderne videokonferencer har et stort pædagogisk potentiale. Ølsmagningen kunne være en undervisningssituation, hvor brygmesteren over videokonferencen var inviteret med i en fysiktime der handlede om gæringsprocesser. Her kunne han supplere læreren med sine spidskompetencer og autentiske viden på området.Skagen Bryghus low


Læs flere artikler