Syv ud af ti nye øl er fadøl

Flere nye øl løber gennem en tappehane, og specialøl begynder nu at komme på dåse.

Forbrugerne kan få serveret 70% af de nye danske øl som fadøl. Samtidig er antallet af nye dåseøl mere end tredoblet fra 16 til 54.

Det viser en analyse af, hvilken emballage bryggerierne har anvendt til de 1622 øl, som blev sendt på markedet i 2017. Analysen er udarbejdet af Beerticker for Bryggeriforeningen.

I årene 2013 til 2016 svingede andelen af nye øl, som blev lanceret på fad, omkring 65%.

At fadøl er blevet mere populært underbygges af tal fra Bryggeriforeningen, der viser, at salget af fadøl er stigende. I 2017 udgjorde fadøl 13,3% af det samlede ølsalg – mod 10,8% tre år tidligere.

Udviklingen falder sammen med, at specialøl, som også kendes under den amerikanske betegnelse ”craft beer”, vinder større og større udbredelse.

”Efter en længere årrække med en eksplosiv udbredelse af nye bryggerier, sker der nu noget tilsvarende inden for ølbarer, der satser på specialøl – ofte med mange haner med et bredt udvalg af forskellige øltyper. Det startede i København, men har nu spredt sig til større byer i Danmark”, siger Bryggeriforeningens direktør, Niels Hald.

Desuden etableres der over hele landet flere brewpubs, hvor øllet brygges og skænkes samme sted. Deres øl er oftest kun tilgængeligt på fad, og nogle brewpubs brygger mange nye øl i løbet af året.

”Langt det meste øl er bedre jo friskere, det serveres – og fadøl er det mest friske”, siger Niels Hald.

Specialøl på dåse – ny tendens i Danmark
Med 54 nye øl på dåse tog dåseøl et gevaldigt spring, om end de blot udgjorde 3,3% af de 1622 nye øl, der blev lanceret i 2017. I årene 2013 til 2016 har antallet af dåseøl ligget under 20.

Baggrunden for fremgangen for dåseøl er, at Mikkeller og To Øl nu for alvor satser på dåseøl. De to bryggerier stod bag 48 af de 54 nye dåseøl i 2017.

”Tendensen med dåseøl har sit udspring i USA, hvor craft beer på dåse er meget udbredt. I volumen udgør dåser cirka 30% af det amerikanske craft beer salg, og det er en tredobling på fem år”, siger Niels Hald, og tilføjer, at dåser er suveræne til at holde øllet friskt og gør det lettere at transportere.

Indtil nu har næsten alle danske dåser indeholdt øl fra Carlsberg, Royal Unibrew, Harboes Bryggeri, Bryggeriet Vestfyen samt Bryggeriet Fuglsang. Desuden satser færøske Okkara og Föroya Bjór også på dåser.

24% af alle nye øl i 2017 var både tilgængelige på flaske og fad. 2,5% kunne nydes såvel fra dåse som fra fad. Og bryggeriet To Øl helgarderede sig med 17 øl, der kunne fås på både dåse, flaske og fad.


Læs flere artikler